fbpx
  • Dobrze znamy potencjał komunikacji SMS - dowiedz się więcej!

  • 1
VMS, czyli SMS głosowy

SMS głosowy święci swoje sukcesy. Nic dziwnego to niski koszt, dotarcie na każdy rodzaj telefonu i element zaskoczenia. Jaką długość powinien mieć SMS głosowy? Jakie są koszty i do czego najlepiej się nadaje? Sprawdź poniższe informacje, a będziesz wiedzieć wszystko, by zacząć przygodę z wysyłką SMS-ów głosowych.

Co to SMS głosowy? Pomiń akapit, jeśli wiesz

SMS głosowy (zwany też VMS – ang. voice messaging solution lub voice SMS) to komunikat odczytany przez lektora lub odtworzenie gotowego nagrania. Do odbiorcy takiej wiadomości po prostu zadzwoni telefon.

Znawcy usług telekomunikacyjnych powiedzą, że jest różnica między SMSem głosowym a powiadomieniem głosowym. W praktyce zaczęto łączyć te pojęcia i tak naprawdę nie ma to dla Ciebie takiego znaczenia. Liczy się Twój pomysł zastosowania SMS głosowego (VMS), np. to czy każdy SMS ma mieć profilowaną treść.

Korzyści z SMS głosowego

SMS głosowy działa jak połączenie głosowe i tak jest rozliczany, a to oznacza, że:

  • dotrze na numery komórkowe i stacjonarne,
  • płaci się tylko za wysłane SMS głosowe = nawiązane połączenia,
  • rozliczanie jest jak za połączenia głosowe, czyli za czas rozmowy.
Infografika - VMS, czyli sms w pigułce

W rezultacie SMS głosowy trwający od 10 do 20 sekund może być tańszy od SMS tekstowego. Jak to możliwe? Przy SMS tekstowym płacisz za wszystkie SMS, również te niedostarczone. Mając mało aktualną bazę numerów telefonów, nie przepłacisz za usługę. Proste!

Profilowanie SMS głosowego, czyli z każdym się witasz

Jeśli chcesz, aby podczas odsłuchiwania SMS głosowego każdy odbiorca usłyszał ciut inne dane, np.:

  • inne powitanie, po imieniu,
  • inny termin wizyty,
  • inną kwotę.

Trzeba zaprząc do pracy syntezator mowy. Firmy oferujące masową wysyłkę SMS głosowych często mają w ofercie skorzystanie z syntezatora. Ty dostarczasz plik Excel ze wskazaniem jakiemu numerowi jakie dane mają się podmienić i już. Plus: profilowanie, czyli dedykowaną treść chwalą sobie wszyscy spece. Minusem jest to, że za działanie syntezatora zwykle się dopłaca.

SMS głosowy bez profilowania, ale ze znanym lektorem

Każdy z nas ufa komuś kogo zna bardziej niż obcemu. Plus: z danych Tide Software wynika, że ludzie z zainteresowaniem słuchają znanego głosu, np. z telewizji. Znane głosy z powodzeniem stosowane są w SMS głosowych promocyjnych. Minusem jest to, że nie ma możliwości profilowania, a za profesjonalne nagranie trzeba zapłacić.

Łączenie kanałów komunikacji więcej niż proste z SMS głosowym

SMS głosowy można spiąć z IVR czyli wybieraniem tonowym. To pozwala odbiorcy od razu przełączyć się do konsultanta. Jeśli ktoś chce zmienić termin wizyty, nie wie o której polisie mowa, albo chce od razu zapłacić rachunek … wybiera 1 i przełącza się do konsultanta. Warto podkreślić, że funkcja ta sprawdza się też podczas windykacji.

Około 20% odbiorców VMS (SMSa głosowego) wybiera tonowo przekierowanie do konsultanta podczas pierwszego etapu windykacji przez bank.

Dane TideSoftware.pl

Poprzez wybieranie tonowe można też zamówić email lub SMS ze szczegółami płatności, zaproszeniem do kalendarza, skanem faktury.

Raportowanie jak na dłoni

Po wysyłce SMS głosowego można sprawdzić nie tylko kto odsłuchał go, ale też do której sekundy nagrania, jeśli nie odsłuchał całej treści. Wiesz też, kto wybrał przycisk z menu tonowego.

Zastosowanie SMS głosowego

Najciekawsze pomysły na SMS głosowy to:

  • prewindykacja - przypomnienie o zbliżającym się terminie płatności,
  • ankietowanie - odbiorca poprzez wybieranie tonowe udziela odpowiedzi, a nawet nagrywa odpowiedź na pytanie otwarte,
  • promocja wydarzeń i konkursów.

Najczęstsze błędy w wysyłce masowej SMS głosowych

To co ma pomóc, może okazać się strzałem w kolano, jeśli zapomnisz o tych kilku radach:

  • nie przesadzaj z długością powitania i wstępem – odbiorca może stracić cierpliwość nim lektor dotrze do sedna sprawy,
  • Długość SMS głosowego powinna mieć 10 sekund, maksymalnie 20

    Dane TideSoftware.pl

  • nie wysyłaj dużej liczby SMS głosowych w tym samym czasie, jeśli jest możliwość oddzwonienia lub połączenia z konsultantem. Klęsce urodzaju można zapobiec, rozkładając wysyłkę w czasie,
  • dawaj możliwość oddzwonienia na numer, z którego przyszło połączenie – nie robiąc tego tracisz spory ruch, za który nie płacisz i irytujesz klientów.

Na nieodebrane VMS z numeru GSM, w zależności od branży, oddzwania od 15 do 35% odbiorców.

Dane TideSoftware.pl

Skuteczność SMS głosowych

Nie do końca wiadomo skąd to się bierze, ale póki co Polacy z chęcią odsłuchują SMSy głosowe. Być może nie jest to forma aż tak popularna. Może usłyszenie głosu w słuchawce zachęca. Wg badania dimensiondata.com „2017 global customer experience bemchmarking”, osoby powyżej 35 roku życia preferują kontakt telefoniczny nad kanałem email i social media. To też ma znaczenie.

Jak podbić docieralność do klienta wykorzystując SMS głosowy?

Na koniec warto dodać, że branża windykacyjna lubuje się w SMS głosowych, bo jest to narzędzie skuteczne i łatwe do wplecenia w kampanię hybrydową. Podnoszą docieralność stosując kolejne stopniowanie:

  • wysyłka email do wszystkich z listy
  • wysyłka SMS głosowego, tylko do tych, którzy nie kliknęli w link emaila
  • wysyłka SMS tekstowego, tylko do tych, którzy nie odsłuchali przynajmniej w połowie SMSa głosowego
  • zadzwonienie przez konsultanta do pozostałych.

Przykłady lektorów w różnych wersjach językowych możesz posłuchać tutaj


Pro-Blogger