fbpx
  • Profesjonalna obsługa klienta - przydatne porady i wskazówki

  • 1
Wpływ numeracji na dodzwanialność - grafika: żółty telefon stacjonarny z różnorodną numeracją

Są trzy typy numeracji: stacjonarna, komórkowa i numery specjalne. Niezależnie od rodzaju numeracji istotnym parametrem jest prefiks i sam numer. Jaki wpływ na dodzwanialność ma numeracja? Jakie są istotne parametry związane z numerem telefonu, które usprawnią działanie twojej firmy? Odpowiedzi znajdziesz poniżej.

Numeracja stacjonarna – strefa numeracyjna

W Polsce aktualnie mamy 49 stref numeracyjnych. Każda z nich ma swój własny, unikalny prefiks 2 cyfrowy – np. Warszawa ma 22; numery stacjonarne dla Warszawy zaczynają się od 22X XXX XXX. Krakowskie numery zaczynają się od 12. W ten sposób łatwo możemy rozróżnić z jakiej strefy numeracyjnej (miasta) ktoś do nas dzwoni, a często robi to za nas smartphone.

Niezależnie od regionu, czy nawet kraju masz możliwość wyboru jakim numerem chcesz się prezentować. Mając firmę w Krakowie możesz użyć numeru np. z Warszawy.

Działasz lokalnie, ogólnopolsko a może globalnie?

Określenie zakresu działania, to jedna z najważniejszych kwestii przed pozyskaniem numeracji. Od tego jaki wybierzesz numer zależy, jak Cię będą postrzegać osoby, do których będziesz dzwonić.

Jeżeli prowadzisz restaurację w Warszawie to numer stacjonarny jest nawet wskazany. Podkreśli on gdzie znajduje się twoja restauracja oraz przynależność do lokalnego środowiska.

Sklep internetowy z wysyłką na całą Polskę już nie jest aż tak przywiązany do jednego miejsca, chociaż numer stacjonarny wzbudza wiarygodność w takiej sytuacji. Dlatego dobrym rozwiązaniem będzie umieszczenie obu numerów: stacjonarnego i komórkowego. Im ładniejsze, tym prościej będzie je zapamiętać. Jeśli potrafisz rozróżnić z jakiego regionu wchodzi osoba na twoją stronę www, możesz zaprezentować lokalny numer dla danego regionu.

Jeśli współpracujesz z zagranicznymi partnerami szansa, że potencjalni Klienci odbiorą nieznany numer z innego kraju jest nikła. W takim wypadku zawsze możesz pozyskać numery lokalne dla rynków na jakich działasz.

800, czy 801

Ostatnimi numerami opisywanymi, są numery specjalne np. infolinii 800 i 801. Darmowy numer 800 jest często wykorzystywany w celach wizerunkowych. Jeśli chcesz, by twoi klienci mogli kontaktować się z Tobą bez podnoszenia opłat za połączenie, to jest to właściwe rozwiązanie. Pamiętaj tylko, że często wiąże się to również z żartobliwymi telefonami od dzieci, czy dowcipnisiów. Takie numery często są stosowane przez większe firmy, a charakterystyczny wygląd i prostota ich zapamiętania pomaga, by Klienci bez trudu mogli skontaktować się z firmą.

Rodzaje numeracji telefonicznej: stacjonarna, komórkowa, specjalna

Dobór numeracji pod konkretne kampanie

Tak samo jak z doborem scenariusza prezentacji, nie da się tego podstawić pod ogólny wzór. Oczywiście cały czas trwają badania i próby jak znaleźć złoty środek, ale na chwilę obecną są to wnioski płynące z dziesiątek milionów prób połączeń (miesięcznie). Wedle osób, które projektują metody wykorzystania poszczególnych kanałów komunikacji względem kampanii, istotny jest odbiorca i jego charakterystyka oraz treść jaką chcemy przekazać.

Odpowiedz sobie na ważne pytania

Zastanów się do kogo chcesz dotrzeć: w jakim wieku są ci ludzie? Czy częściej używają telefonów stacjonarnych, czy komórkowych? Który kanał jest najchętniej wybieranym przez daną grupę docelową? Z jaką częstotliwością planujesz nawiązywać próby kontaktu? Jaka jest treść jaką usłyszy odbiorca? Czy kampania ma być kojarzona z jednym numerem? A może właśnie ma być niekojarzona z numerami? Takimi pytaniami możemy dość gruntownie przeanalizować planowane działania i dobrać narzędzia. Jednak, by potwierdzić nasze założenia warto również wykonać testy A/B.

Zastanów się ile numerów potrzebujesz, a przede wszystkim jakich!

Jeśli dostaniesz 100 numerów komórkowych w zakresie (numery następujące po sobie) to bądźmy szczerzy, ale użyjesz może 15 z nich. Reszta jest mało wartościowa. Alternatywą jest pozyskanie albo kilkudziesięciu zakresów z różnymi prefiksami, albo pojedynczych numerów (skrajnie różnych od siebie). Numery stacjonarne również często są dawane w zakresach (po 100). Identycznie jak powyżej, ile z nich wykorzystasz?

Lepiej wymienić numery, niż trzymać ogromne zasoby

Kolejnym istotnym parametrem (o którym się nie mówi) jest skażenie numeracji. Jeżeli ktoś do mnie dzwoni i sam telefon informuje mnie, że dzwoni „spam” to czemu mam odbierać? Jest mnóstwo stron i aplikacji które zweryfikują kto do nas dzwoni. Gdy nasze numery prezentują się jako „spam”, powinniśmy je wymieniać. Im więcej jest wpisów o tych numerach, negatywnych oznaczeń w internecie, tym co raz bardziej spada odbieralność takich numerów.

80% co się prezentuje

W 80% kampanii istotne jest, aby numery nie kojarzyły się ze sobą. Pozostałe 20% kampanii to kampanie gdzie używane są numery zagraniczne, specjalne (800 i 801) oraz pojedyncze numery. Z premedytacją pomijam kampanie bez prezentacji – ich skuteczność jest poza tą analizą.

Te 80% często ma wielkie zakresy numeracyjne z małą ilością wykorzystania poszczególnych numerów. Zamiast trzymać 5000 numerów (4900 – po 100 z każdej strefy numeracyjnej i 100 GSM) warto jest trzymać dużo mniejsze ilości, ale zróżnicowane. Numery również powinno się badać pod względem skażenia i wymieniać te, które są „spamem”.

Nie chodzi przecież o to, aby podbudowywać ego poprzez ilość posiadanych numerów, ale o to aby uzyskać jak największą dodzwanialność z wykorzystaniem jak najmniejszej ilości numeracji.

Wiem, artykuł wyszedł długi. Dlatego tym bardziej cieszy mnie, że udało Ci się dotrwać do końca. Mam dla Ciebie dwie małe nagrody:

  • Fakt - połączenia z numerów stacjonarnych są 16,6 razy częściej odrzucane niż połączenia z numerów komórkowych (skażonych).
  • Jeśli potrzebujesz pomocy z doborem numerów do kampanii, masz same zakresy lub chcesz wreszcie mieć numery które nie są „spamem” – zostaw do siebie maila:

Na pewno skontaktuję się z Tobą i spróbuję Ci pomóc.


Pro-Blogger
Specjalista skoncentrowany na komunikacji. Od początku swojej kariery jest związany z obsługą klienta, budowaniem procesów i zarządzaniem operacjami w branży telekomunikacja/IT. Specjalizuje się we współpracy i obsłudze firm z branży finansowej, windykacyjnej oraz Call Centers. Prywatnie wielbiciel muzyki grający na gitarze, miłośnik ekologii i pasjonat kina kształcący się na producenta filmowego w najbardziej znanej szkole filmowej w Polsce (PWSFTviT w Łodzi).